De wortels van InFa Techniek liggen in Drunen, maar het bedrijf is al jaren geleden naar Waalwijk verhuisd. Brabantse glastuinders zijn nog maar een beperkt onderdeel van het klantenbestand. ‘Tuinbouwbedrijven zijn er nog genoeg hier in de regio. Maar met hetzelfde gemak leveren we onze installaties ook elders in het land. En een deel vindt weer zijn weg naar het buitenland, via de dealers waarmee we samenwerken’, zegt Arjan Sennef.
Dealers zijn internationaal verantwoordelijk voor de verkoop en aansluiting van onze units. ‘Voor de inbedrijfstelling komen we bijna altijd langs. Zodra de dealer een unit heeft aangesloten en de unit is ook verbonden met internet, kunnen wij met een online verbinding altijd meekijken of de installatie goed werkt.’ Ook voor servicedoeleinden kunnen dealers - en hun klanten - rekenen op remote support, naast de eigen servicedienst.
Compleet pakket watertechniek
In de loop van de jaren is er gewerkt aan een compleet pakket water technische installaties. Met paradepaardjes zoals de AquaMix SP substraatunit. ‘Het is een unieke unit om nauwkeurig enkelvoudige meststoffen te doseren. Dit kan direct naar de planten toe of om een dagvoorraad voor de silo te vullen. De unit kan feilloos samenwerken met bijvoorbeeld het wateranalysesysteem van de CE Line. Dit houdt in dat het ingevoerde meststoffenschema gecorrigeerd kan worden op basis van het drainwater.’
Gehele proces van A tot Z
Betrouwbaar drainwater is weer verzekerd via een andere eigen innovatie: de Novira LD UV ontsmetter die resoluut afrekent met bacteriën, schimmels en virussen. Opvallend is dat InFa Techniek het gehele proces van A tot Z regisseert. Arjan: ‘We bouwen, we ontwerpen en we programmeren alles zelf, tot aan de begeleiding bij de inbedrijfstelling aan toe.’ Daarvoor is dagelijks een team van 22 fte’s in touw, in functies als monteur watertechniek, monteur mechatronica en panelenbouwer.
‘Behoefte om strakker georganiseerd te zijn’
Over de reden om op te gaan voor het HortiQ-certificaat is Arjan duidelijk. ‘We zijn een technisch georiënteerd bedrijf. We zien dat we anno 2025 de behoefte hebben om strakker georganiseerd te zijn, om onze bedrijfsprocessen beter te begrijpen, om leverbetrouwbaar te zijn en om kwaliteit te kunnen leveren. Het is mooi om aangesloten te zijn bij HortiQ. Je merkt toch dat in de markt veel aandacht aan de BRL 8001 wordt gegeven. Aan de andere kant: je krijgt ook mogelijkheden om je eigen bedrijfsprocessen te verbeteren. Ik kom zelf uit de grond-, weg- en waterbouw. Daar was ISO 9001-certificering dertig jaar geleden al in opmars. Dus ik herkende heel veel voordelen ervan. Het mooie is dat door het gebruik van de ISO 9001-normering in een bedrijf dat bijna maagdelijk te noemen is, er qua bedrijfsprocessen veel eer aan te behalen is. Je kunt het redelijk makkelijk implementeren. Interne bedrijfsprocessen zijn nu veel beter toegewezen aan de verantwoordelijke medewerker, zodat individuele onderdelen beter op elkaar aansluiten en het totaalproduct naar de klant nog beter is.’